18 اکتبر 2022- بر اساس در یک مطالعه جدید که در سالهای اول زندگی کودکان انجام شد، اختلال در تعامل اسیدهای صفراوی با میکروفلور ذاتی در روده ی کودکان می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش دهد.

پرفسور Matej Orešič، استاد علوم پزشکی در دانشگاه Örebro، گفت: ما دانش جدیدی در مورد چگونگی شروع این بیماری به دست آورده ایم.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری دانشگاهÖrebro ، چگونگی تنظیم اسیدهای صفراوی در کودکان را بررسی کرده است. بر اساس مطالعه ی منتشر شده در مجله علمی Cell Reports Medicine، ارتباطی در ایجاد دیابت نوع 1 وجود دارد.

پرفسورOrešič ، گفت: ما خود بیماری را مطالعه نکرده ایم. در عوض، ما بررسی کردیم که قبل از ایجاد بیماری چه اتفاقی می افتد.ما برهمکنش اسیدهای صفراوی با میکروفلور ذاتی در روده کودکان را با جزئیات بیشتری مطالعه نمودیم.

حتی در بدو تولد نیز فلور روده برای سلامتی و تنظیم سیستم ایمنی مفید است. اسیدهای صفراوی، که در کبد تشکیل می شوند، نقش مهمی در هضم دارند. به عنوان مثال، آنها به بدن در جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی در روده کوچک کمک می کنند.وقتی اسیدهای صفراوی با باکتری های روده تماس پیدا می کنند، اسیدهای صفراوی تغییر می کنند. این تغییر به اسیدهای صفراوی اجازه می دهد تا به طور موثر به متابولیسم گلوکز و چربی کمک کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییر ایجاد شده در اسیدهای صفراوی توسط میکروارگانیسم ها یا میکروب های روده، بسیار مهم است. زیرا در کودکانی که بعداً به دیابت نوع 1 مبتلا شدند، تعامل بین میکروب‌ها و اسیدهای صفراوی قبل از بروز دیابت، مختل شده بود.

پرفسورOrešič ، گفت: انتظار نداشتیم که قبل از ایجاد دیابت نوع 1، چنین ارتباط واضحی بین میکروب های روده و اسیدهای صفراوی وجود داشته باشد.

محققان نمونه های خون و مدفوع کودکان سه ماهه تا سه ساله را در شش نوبت جمع آوری کردند. گروه تحقیقاتی فلور روده را تجزیه و تحلیل کردند و آنالیزهای شیمیایی گسترده ای را بر روی نمونه های خون و مدفوع کودکان انجام دادند.

نتایج نشان داد که کودکانی که بعداً به دیابت نوع 1 مبتلا شده‌اند، ترکیب اسید صفراوی متفاوتی نسبت به کودکان سالم دارند. به طور خاص، اسیدهای صفراوی اصلاح شده توسط فلور روده تفاوت‌های مشخصی را در شش ماه اول پس از تولد کودکان نشان دادند.

در مجموع در این مطالعه از 71 کودک نمونه برداری شد. اگرچه این مطالعه نسبتاً کوچک بود اما طراحی طولی آن با نمونه‌های متعدد به ازای هر کودک، آن را معتبر می‌کند، و اکنون محققان امیدوارند با مطالعات بیشتر این نتایج را پیگیری کنند.

پرفسورOrešič ، گفت: نتایج تحقیقات ما می تواند روش های بهتری را برای پیش بینی دیابت و همچنین ارزیابی خطر ابتلا به آن ارائه دهد. قدم بعدی توسعه اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-bile-acids-linked-diabetes-young.html